piątek, 21 listopada 2014

IV. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z POWSTANIEM OGRODU.

Nasz projekt ogrodu opiera się na kompozycjach geometrycznych- kwadratach, prostokątach, kołach oraz liniach prostych i falistych. Zastosowane kształty rabat oraz układ i gatunki roślin zostały dostosowane do budynku szkoły i istniejących powierzchni.
Zaplanowane zestawienie kształtów i rozmieszczenie roślin pozwoli uzyskać efekt ogrodu nowoczesnego i reprezentacyjnego, a jednocześnie nastrojowego i kolorowego w dżungli miejskiej.

1) W pierwszym etapie prac w ogrodzie planujemy przygotowanie podłoża, czyli przekopanie gruntu i usunięcie nieczystości. Na przygotowany odpowiednio teren zostanie naniesiona 10 cm warstwa ziemi urodzajnej zaś grunt będzie wyrównany i zniwelowany. Na obrzeżach działki, przy ogrodzeniu szkoły planujemy zbudować terasy aby uzyskać efekt kaskady roślinnej.

2) Kolejnym etapem prac będzie wykonanie przyszłych ciągów komunikacyjnych oraz obrzeża rabat, nadanie im odpowiedniego kształtu. Na wyznaczonych miejscach (gdzie później powstaną rabaty), będzie położona i przymocowana mata szkółkarska, zapobiegająca nadmiernej utracie wody z gleby ograniczająca rozwój chwastów.

3) Następny etap to wykonanie nasadzeń. Zastosowane rośliny będą odznaczały się bogatą kolorystyką, dekoracyjnością liści, kwiatów i pokroju oraz zmienności pór kwitnienia.
Przy doborze  roślin kierowaliśmy się także uzyskaniem efektu ogrodu atrakcyjnego we wszystkich porach roku.
Planujemy rozpocząć prace od posadzenia  roślin iglastych, są to m.in. żywotniki, jałowce, modrzew europejski oraz świerki białe.

4) Następnie posadzone będą rośliny liściaste- klon jesionolistny, brzoza brodawkowata, głóg, śliwa wiśniowa, jarząb szwedzki oraz krzewy: różne gatunki berberysów, dereń biały, perukowiec podolski, hortensja drzewiasta, magnolia, pięciornik krzewiasty, wierzba „Pendula”, tuwała japońska oraz kilka odmian krzewuszki cudownej i różanecznika.

5) Po wykonaniu nasadzeń drzew i krzewów planujemy posadzić byliny takie jak: rozchodnik, liliowiec, piwonia chińska, kosaciec, dzwonek karpacki, sasanka zwyczajna, starzec wełnisty a także kilka odmian funkii oraz wrzosy i wrzośce. Kompozycji dopełnią trawy ozdobne głównie turzyca.

6) Między roślinami ozdobnymi znalazły się również zioła, np. mięta pieprzowa i szałwia. Natomiast w części ogrodu ze starodrzewem dla podkreślenia klimatu leśnego posadzimy: leśne zawilce, paproć oraz konwalię majową.

7) Po posadzeniu roślin powierzchnia ziemi zostanie obsypana ozdobną korą sosnową, białym grysem lub kamieniem polnym frakcji 1-3 cm.

8) Ostatnim etapem realizacji ogrodu było założenie trawnika. Na przygotowanym wcześniej podłożu zostanie ułożona trawa z rolki. Dzięki temu od razu zostanie osiągnięty zamierzony efekt i można będzie cieszyć się gotowym ogrodem.


Po pół roku zmagań z projektem  nastał czas zaprezentowania go szerszej rzeszy odbiorców. Wtedy też zapadła decyzja o zorganizowaniu I Pikniku Ekologicznego dla społeczności szkolnej, rodziców i sympatyków szkoły, którego termin wyznaczono na 17.06.2014r.
Postanowiliśmy też zaprojektować i wręczyć zaproszenia dla gości i rodziców, przygotować część artystyczną, prezentacje multimedialne dotyczące ogrodu, zabezpieczyć odpowiedzialnych (za stoiska, przebieg imprezy) oraz zorganizować przybyłym niespodziankę.
Najtrudniejszym wyzwaniem było przygotowanie wariantów imprezy na łonie przyrody lub (w czasie niepogody) w budynku szkolnym.
Musieliśmy zabezpieczyć miejsca dla zebranych gości, dla VIP-ów, rodziców, artystów, młodzieży z poszczególnych klas, stoisk z artykułami z recyklingu, ze zdrową żywnością oraz kosmetykami. Wydzieliliśmy też sektor na elektrośmieci, namiot wojskowy (tunel) do prezentacji multimedialnych oraz miejsce do grillowania. Zaplanowaliśmy także pokazy rycerskie przygotowane w całej krasie przez Bractwo Rycerskie mieszczące się przy Zamku Królewskim w Piotrkowie Trybunalskim.
Postanowiliśmy także zorganizować Samorząd Uczniowski w przygotowanie i sprzedaż cegiełek na ogród oraz na loterię fantową.

Korzystają ze zbliżającego się końca roku szkolnego, chcieliśmy umożliwić młodzież sprzedaż i kupno podręczników.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz