piątek, 21 listopada 2014

III. STWORZENIE KONCEPCJI OGRODU DYDAKTYCZNEGO.

Na początku roku szkolnego 2013/14 p. I. Nowosielska i p. E. Ortyl przeprowadzały rozmowy z uczniami klas I i II w celu wyłonienia zainteresowanych uczniów tworzeniem szkolnego ogrodu dydaktycznego. Inicjatorki przedstawiły młodzieży plan związany ze złożeniem wniosku do konkursu "ogród dydaktyczny", którego organizatorem jest WFOSiGW w Łodzi, w celu pozyskania środków finansowych na realizację przedsięwzięcia.
        Udało nam się pozyskać 32 uczniów. Ochotników podzielono na grupy biorąc pod uwagę ich sprofilowane zainteresowania. Nad każdą grupą czuwał jeden ekobelfer, który w przedstawił założenia dotyczące ogrodu dydaktycznego, możliwości jego zaistnienia w przestrzeni oraz dostępne środki finansowe.
        Już na początku okazało się, że należy zatroszczyć się o pozyskanie funduszy oraz sponsorów. Uczniowie wykazali się inwencją twórczą, przedstawiając różne warianty zarobienia pieniędzy na ten cel. Podczas kolejnych spotkań i dyskusji zdecydowaliśmy, że najlepszą opcją, możliwą do zrealizowania w naszych realiach, będzie wytworzenie rzeczy użytecznych z materiałów potrzebnych i zbędnych, (tzw. uczniowski recykling), które przeznaczymy na sprzedaż.
        postanowiliśmy to zadanie zrealizować w ramach konkursu międzyklasowego poprzedzonego pogadanką dotyczącą konsumpcyjnego stylu życia współczesnego społeczeństwa oraz jego skutków.
Wytworzone przez uczniów przedmioty były zaskakująco piękne i funkcjonalne, cieszyliśmy się, że będziemy mogli osiągnąć zamierzony cel.
        Każda klasa (384 uczniów) wywiązała się z zadania bardzo dobrze. Pozyskaliśmy mnóstwo atrakcyjnych towarów w liczbie 895 sztuk.
        Ta sama ekipa młodzieży, w trakcie kolejnych spotkać, ustaliła, że dobrze by było zorganizować imprezę dla sympatyków szkoły w trakcie której przeprowadzimy kiermasz z rzeczami z recyklingu oraz stoiska z ekologicznymi kosmetykami i ze zdrowym jedzeniem. Imprezę można uświetnić prezentacją wykonanego przez nas projektu nowego ogrodu dydaktycznego.
        Aby pokazać wszystkie pomysły, efekt działań całorocznych młodzieży związany z tworzeniem koncepcji oraz uzbierać fundusze, które ułatwiają realizację marzeń, zdecydowaliśmy się na zorganizowanie imprezy o charakterze masowym, Jednym z głównych punktów programu było wystąpienie pani dyrektor, która zapoznała zebranych z ideą przedsięwzięcia (ogrodu dydaktycznego). Dodatkowo imprezę można by było wzbogacić występami młodzieży o tematyce przyrodniczej w aspekcie ekologii i ochrony środowiska (w myśli sentencji, że człowiek nie jest sam na ziemi).
Innymi pomysłami, które można by zrealizować w czasie takiej imprezy to przygotowanie loterii, cegiełek oraz zbiórka surowców wtórnych, które można by było sprzedać.
        Nasze pomysły przedstawione na forum szkoły, zyskały aprobatę ze strony uczniów i grona pedagogicznego.
        Pełni zapału przystąpiliśmy do tworzenia koncepcji ogrodu marzeń. Młodzież pod opieką nauczycieli- opiekunów, przystąpiła do prac nad badaniem warunków naturalnych terenu przyszkolnego, dokonała inwentaryzacji przyrody, uczestniczyła w zajęciach rolno-szkółkarskich, pozyskując wiedzę na temat charakterystycznych gatunków naturalnych, występujących w miejscowość\ci w której jest szkoła, poznała wymagania życiowe tych roślin, ich przystosowanie do życia w środowisku oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych.
        Po zdobyciu merytorycznej podbudowy, uwzględniając wszelakie uwarunkowania przyrodnicze terenu przyszkolnego postanowiliśmy wytworzyć w zespole różne koncepcje projektu ogrodu.
Ukończone owoce pracy zostały przedstawione zainteresowanym.
Trzy najlepsze warianty prezentujemy w załączniku.

Następnie, warianty te, zostały przedstawione na szerszym forum w celu pozyskania informacji zwrotnych dotyczących wyboru najlepszego wariantu. Po analizie przygotowano ostatecznie projekt ogrodu.
Kolejnym pomysłem było wyszukanie nazw elementów ogrodu nawiązujących do poezji naszego patrona J. Słowackiego. Stąd: Aleja Kordiana, Pachnący Zakątek, Aleja Laury, Poletko Różane, Kwietna Łąka, Leśny Zakątek, Wrzosowisko.

Propozycje nazw elementów ogrodu wyłonione zostały ze specjalnej skrzynki korespondencyjnej, do której młodzież wrzucała swoje propozycje.


         Przedstawiona determinacja w rozwoju koncepcji została częściowo zahamowana w momencie, gdy dowiedzieliśmy się o nieuwzględnieniu w tego \to\\rocznej edycji konkursu organizowanego przez WFOSiGW w Łodzi, szkół ponadgimnazjalnych. Zrobiło nam się przykro i żal. Rozbudzone nadzieje i zaangażowanie społeczności uczniowskiej ratowałyśmy przekonaniem o możliwości długoterminowego budowania ogrodu modułami (do naszej emerytury... tzn., jeszcze 20 lat).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz