Na
początku roku szkolnego 2013/14 p. I. Nowosielska i p. E. Ortyl przeprowadzały
rozmowy z uczniami klas I i II w celu wyłonienia zainteresowanych uczniów
tworzeniem szkolnego ogrodu dydaktycznego. Inicjatorki przedstawiły młodzieży
plan związany ze złożeniem wniosku do konkursu "ogród dydaktyczny",
którego organizatorem jest WFOSiGW w Łodzi, w celu pozyskania środków
finansowych na realizację przedsięwzięcia.
Udało nam się pozyskać 32 uczniów.
Ochotników podzielono na grupy biorąc pod uwagę ich sprofilowane
zainteresowania. Nad każdą grupą czuwał jeden ekobelfer, który w przedstawił
założenia dotyczące ogrodu dydaktycznego, możliwości jego zaistnienia w
przestrzeni oraz dostępne środki finansowe.
Już na początku okazało się, że należy
zatroszczyć się o pozyskanie funduszy oraz sponsorów. Uczniowie wykazali się
inwencją twórczą, przedstawiając różne warianty zarobienia pieniędzy na ten
cel. Podczas kolejnych spotkań i dyskusji zdecydowaliśmy, że najlepszą opcją,
możliwą do zrealizowania w naszych realiach, będzie wytworzenie rzeczy
użytecznych z materiałów potrzebnych i zbędnych, (tzw. uczniowski recykling),
które przeznaczymy na sprzedaż.
postanowiliśmy to zadanie zrealizować w
ramach konkursu międzyklasowego poprzedzonego pogadanką dotyczącą konsumpcyjnego
stylu życia współczesnego społeczeństwa oraz jego skutków.
Wytworzone
przez uczniów przedmioty były zaskakująco piękne i funkcjonalne, cieszyliśmy
się, że będziemy mogli osiągnąć zamierzony cel.
Każda klasa (384 uczniów) wywiązała się
z zadania bardzo dobrze. Pozyskaliśmy mnóstwo atrakcyjnych towarów w liczbie
895 sztuk.
Ta sama ekipa młodzieży, w trakcie
kolejnych spotkać, ustaliła, że dobrze by było zorganizować imprezę dla
sympatyków szkoły w trakcie której przeprowadzimy kiermasz z rzeczami z recyklingu
oraz stoiska z ekologicznymi kosmetykami i ze zdrowym jedzeniem. Imprezę można
uświetnić prezentacją wykonanego przez nas projektu nowego ogrodu
dydaktycznego.
Aby pokazać wszystkie pomysły, efekt
działań całorocznych młodzieży związany z tworzeniem koncepcji oraz uzbierać
fundusze, które ułatwiają realizację marzeń, zdecydowaliśmy się na
zorganizowanie imprezy o charakterze masowym, Jednym z głównych punktów
programu było wystąpienie pani dyrektor, która zapoznała zebranych z ideą
przedsięwzięcia (ogrodu dydaktycznego). Dodatkowo imprezę można by było
wzbogacić występami młodzieży o tematyce przyrodniczej w aspekcie ekologii i
ochrony środowiska (w myśli sentencji, że człowiek nie jest sam na ziemi).
Innymi
pomysłami, które można by zrealizować w czasie takiej imprezy to przygotowanie
loterii, cegiełek oraz zbiórka surowców wtórnych, które można by było sprzedać.
Nasze pomysły przedstawione na forum
szkoły, zyskały aprobatę ze strony uczniów i grona pedagogicznego.
Pełni zapału przystąpiliśmy do tworzenia
koncepcji ogrodu marzeń. Młodzież pod opieką nauczycieli- opiekunów,
przystąpiła do prac nad badaniem warunków naturalnych terenu przyszkolnego,
dokonała inwentaryzacji przyrody, uczestniczyła w zajęciach
rolno-szkółkarskich, pozyskując wiedzę na temat charakterystycznych gatunków
naturalnych, występujących w miejscowość\ci w której jest szkoła, poznała
wymagania życiowe tych roślin, ich przystosowanie do życia w środowisku oraz
rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych.
Po zdobyciu merytorycznej podbudowy,
uwzględniając wszelakie uwarunkowania przyrodnicze terenu przyszkolnego
postanowiliśmy wytworzyć w zespole różne koncepcje projektu ogrodu.
Ukończone
owoce pracy zostały przedstawione zainteresowanym.
Trzy
najlepsze warianty prezentujemy w załączniku.
Następnie,
warianty te, zostały przedstawione na szerszym forum w celu pozyskania
informacji zwrotnych dotyczących wyboru najlepszego wariantu. Po analizie
przygotowano ostatecznie projekt ogrodu.
Kolejnym pomysłem było wyszukanie nazw
elementów ogrodu nawiązujących do poezji naszego patrona J. Słowackiego. Stąd:
Aleja Kordiana, Pachnący Zakątek, Aleja Laury, Poletko Różane, Kwietna Łąka,
Leśny Zakątek, Wrzosowisko.
Propozycje nazw elementów ogrodu wyłonione
zostały ze specjalnej skrzynki korespondencyjnej, do której młodzież wrzucała
swoje propozycje.
Przedstawiona
determinacja w rozwoju koncepcji została częściowo zahamowana w momencie, gdy
dowiedzieliśmy się o nieuwzględnieniu w tego \to\\rocznej edycji konkursu
organizowanego przez WFOSiGW w Łodzi, szkół ponadgimnazjalnych. Zrobiło nam się
przykro i żal. Rozbudzone nadzieje i zaangażowanie społeczności uczniowskiej
ratowałyśmy przekonaniem o możliwości długoterminowego budowania ogrodu modułami
(do naszej emerytury... tzn., jeszcze 20 lat).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz